Pristagarna till förbundspriserna.

Vi gratulerar årets pristagare 2022!

29.11.2022 kl. 16:29
Stolta, rörda och glada. Så kan man sammanfatta känslorna hos årets mottagare av förbundspriserna. Möt här personerna som premieras för sitt engagemang i det finlandssvenska sång- och musiklivet. Vi bad de sex pristagarna svara på följande tre frågor: 1. Hur känns det att ha fått priset? 2. Hur ser din musikbakgrund ut? 3.Vilken musik sjunger eller spelar du helst?  

Årets damkörssångare Ann-Mari Wikström 

1 – Helt otroligt fint! Det värmer, att känna sig uppskattad i de egna leden. Att bli nominerad! Och sedan vinna!
  
2 – Jag har alltid älskat att sjunga! Det som harmar lite, än idag, är att det i vår lilla byskola, där jag växte upp, inte alls förekom musikteori på lågstadiet. På högstadiet gjorde musikläraren sitt bästa för att lära oss, men då hade jag väl andra intressen... Jag började sjunga i kör 1989, i Girls med Gunilla Josefsson som dirigent. År 1992 började jag i den blandade kören Cajorna, med Caj Ehrstedt. Jag sjunger fortfarande i båda körerna, och nog har man väl lärt sig lite noter under årens lopp.

3 – Där är jag nog "allätare". Vi har haft duktiga dirigenter, som gett oss mycket varierande material, både lätta och mera krävande. Det är ju alltid roligt med utmaningar! Teddy Granroth och Emma Raunio har arrangerat en hel del till oss, och då har man någonting att bita i! På flera av våra sånger står det också "arr. Monica Henriksson", vår egen dirigent. Henne är vi stolta över!

Ann-Mari är med i Damkören Girls'n Quinns.

Årets manskörssångare Olle Manninen

1 – Att blir utsedd till årets manskörssångare var årtiondets största överraskning. Jag blev all-
deles mållös när jag fick veta och glad förstås. Det känns bra att någon märker att en person sjungit länge. 

2 –Jag har sjungit hela mitt liv, ända sedan jag var pojke. Manskörssång började jag med när jag gjorde militärtjänstgöringen 1949-1950 i Dragsvik och gick med i Ekenäs Manskör. När jag kom hem började jag sjunga i Wasa Sångargille. Under de här 73 åren har jag lärt mig en hel del och utvecklats som sångare. Kamratskapen i  sångargillet är fantastisk. Efter en övning känner man sig avstressad. Jag har också sjungit i projektkören Coro Finlandia.

3 – Jag sjunger helst känslosam och vacker musik med ackord som ger en rysningar i ryggen. Vi i sångargillet har sjungit hela skalan från opera till visor. Vi är en mycket kunnig kör med kunniga sångare.

Olle Manninen sjunger i Wasa Sångargille

Årets blandadkörssångare  Kristina Rothe

1– Jag känner mig hedrad och jätteglad. Jag hade ingen aning om att jag ens kunde nomineras. 

2 – Jag började sjunga i skolkör för Ann-Sofie von Bonsdorff på 1950-talet. Jag har fem bröder och kom genom dem med i KFUM kören, varefter jag fortsatte till Storkyrkans kör där jag sjöng vid gudstjänsterna. I Gamlakyrkans kör började jag som trettonåring, och var yngst till en början. Jag sjöng där tills jag gifte mig och fick fyra barn. Kammarkören Idun är den kör jag sjungit längst i, det blir 35 år i nästa år. Dessutom sjunger jag i Vox Seniora. Jag har också sjungit i pensionärskören Furorna och Lukasförsamlingens kör.

3 – Jag är ”allätare” av musik, sjunger gärna såväl kyrkligt som profant. Iduns repertoar med även krävande sånger, gillar jag väldigt bra. Min stämma är Sopran 1 men i Vox Seniora sjunger jag Sopran 2.

Kristina Rothe sjunger i kammarkören Idun.

Årets musikledare för unga – 
Gunilla Josefsson-priset – Anders Sjölind

1– Det känns bra och roligt att man får cred för sitt jobb. Jag jobbar som bleckblåslärare i Wava-institutet i Jakobstad och fungerar som ledare för blåsorkester och big band.

2 – Jag kommer från en musicerande familj där alla spelade något instrument. I 4-5 års ålder började jag i musiklekis. Som 11-åring började jag spela trumpet i Jeppo ungdomsorkester, och gå på musikinstitut. Vid sidan av spelade jag gitarr i garageband och var mest intresserad av gitarren. I slutet av högstadiet började jag på musikpedagogutbildning i Jakobstad. När det blev klart sökte jag till Novia, kom in på både trumpet och gitarr. Det blev en mix av att jag spelade båda två, men i militärorkestern blev trumpeten starkare. Idag spelar jag inte gitarr, trumpeten är mitt huvudinstrument. 

3 – Den starkaste musikstilen för mig är jazzen, vilket också gjorde att trumpeten tog över efter gitarren. Som trumpetist i jazz är man nästan alltid solist. Det är mycket fokus på det egna soundet. Arrangering och komposition intresserar mig också mer och mer. Så länge det är bra musiker, som spelar ett bra arrangemang, är det toppen.

Anders Sjölind fungerar som ledare för blåsorkester och big band.

Årets funktionär Ann-Charlott Enlund 

1 – Det känns väldigt roligt och smickrande. Det är alltid roligt att få uppskattning för det man gör, även om man gör det för att man tycker att det är roligt. Det var överraskande, jag väntade ingen nominering.

2 – Körsången har jag hållit på med sedan barnsben. Jag sjöng hela grundskolan, och hade ett avbrott under studietiden. Nu har jag varit med i Nykarleby Damkör i 20 år. Även mina föräldrar har sjungit i kör, och musiken har varit en del av min vardag redan hemma. När man engagerar sig i en kör så blir det lite som en livsstil. Man delar både glädje och sorg med sina körvänner. Nu när jag är ordförande snappar jag upp teman och sånger och planerar för framtiden.

3 – Jag är en stor allätare när det kommer till musik, och tycker om allt från klassiska stycken till moderna och poppiga stycken. Gärna får det vara musik som ger en ny utmaning. Vi har en bra dirigent som lyckas plocka fram de rätta sångerna, som gör att vi kan lära oss mer.

Ann-Charlott Enlund, Nykarleby Damkör.

Årets instrumentalist Mikael Andersson

1 – Det är tacksamt att få uppskattning som amatörmusiker. I över fyrtio år har jag spelat tuba i Mariehamns ungdomsorkester. Jag siktar på att vara ett bra stöd i både verksamheten och musikaliskt. Under en period var jag ordförande, nu är jag kassör. Det är som det är på småorter. Är man med på en sak hamnar man snabbt med på något annat.

2 – Det var när Mariehamns ungdomsorkester ordnade en blockflöjtskurs som jag kom i kontakt med musiken som 10-åring. Jag tyckte kursen lät intressant för min mamma spelade. Jag började spela tuba efter blockflöjtskursen, och sedan dess har det rullat på. Utvecklande var undervisningen i orkestern, Musikinstitutet på Åland och Wegeliusinstitutets orkesterprojekt WSB och WWO. De var viktiga steg i min utveckling fram till att nästan söka till Musikhögskola.Jag brukar säga att jag har två spår i mitt musicerande. Klassiskt som att vara aktiv i Mariehamns ungdomsorkester, och andra för mig svårare orkesterutmaningar i övrigt och som gladjazztubaist.  Klyschigt sagt men i en orkester är summan större än komponenterna tillsammans vilket är magi.

3 – Jag lyssnar på många olika sorters musik. Och spelar gärna klassisk musik, allra helst i brassband samt "gladjazz" som dansmusik från tidigt 1900-tal. Musik ska "svänga", förmedla stämning, beröra eller bara vara vacker.

Mikael Andersson spelar i Mariehamns ungdomsorkester.

I år delades priserna ut i kategorierna årets damkörsångare, årets manskörssångare, årets sångare i blandad kör, årets instrumentalist, årets funktionär samt årets musikledare för unga - Gunilla Josefsson-priset.