Vicky O'Neon har hittat livets beat

13.12.2021 kl. 10:37
Vicky O’Neon är den Ekenäsbördiga trummisen som bland annat stått på scen tillsammans med Hans Zimmer och spelat på Wembley Arena. I juni 2022 kan du se henne bakom trumsetet på We Are Voice-konserten under sångfesten. Resonans fick sig ett snack med stjärntrummisen som avslöjar att hennes hjärta klappar extra hårt för körsång.

Året är 2014 och vi befinner oss på Hammersmith Apollo i London. Tillsammans med 59 andra musiker ska Vicky O’Neon strax äntra scenen för att framföra Hans Zimmers musik. Vicky O’Neon har tillsammans med fem andra trumslagare valts ut till uppdraget att slå an takten för Zimmers komplexa alster. 

Vi backar bandet lite. Ungefär 20 år bakåt i tiden då Vicky O’Neon inleder sin musikkarriär som 4-åring med lektioner i klassisk piano på musikinstitutet i hemstaden Ekenäs. 

– Jag började med musik då jag var väldigt ung, men som 12-åring lade jag av med pianolektionerna eftersom jag inte var så intresserad av klassisk musik. Istället grundade jag ett punkband som hette Gunnar tillsammans med två kompisar i högstadiet, berättar O’Neon som också går under efternamnet Österberg. 

Det var punkbandet som gav O’Neon en inblick i ett helt annat slags musicerande. Det var allt annat än klassisk musik och det var roligt att testa på olika instrument, sjunga och pröva sig fram utan begränsningar. 

– Men jag hade nog ingen tanke om att jag någon gång skulle kunna jobba med musik, jag kände inte en enda proffsmusiker så det kändes väldigt avlägset. 

Efter gymnasiet drog hon iväg till Sydamerika för att backpacka och där förälskade hon sig i musiken på allvar. Musiken fanns överallt och var en stark del av vardagen och kulturen. 

– Det fanns instrument, speciellt trummor, överallt och det var som att jag drogs till dom. Jag kände bara, wow! 

Efter mellanåret hade O’Neon en studieplats vid Åbo Akademi men bestämde sig för att skjuta upp studiestarten och istället utforska sin egen musikalitet innan det blev dags för ”allvaret”. Hon hittade till Lärkkullas musiklinje med pop och rock och bestämde sig för att börja där. 

– Jag blev totalt såld. På Lärkkulla uppmuntrades vi att studera olika sidoinstrument så jag har tagit lektioner i bland annat gitarr och sång förutom trummor. Min trumlärare Markus Helander inspirerade mej otroligt mycket och efter ett år visste jag att det var det här jag ville satsa på. 

Det blev ytterligare ett år på Lärkkulla innan O’Neon styrde kosan mot London och fortsatta studier vid Drum Tech. 

– Jag minns att jag googlade ”music school Europe” och så dök Drum Tech upp. Jag letade efter en musikskola där jag kunde fokusera på trummor i populärmusik och det här var perfekt. Det var just det jag inte hade haft möjligheten att göra som liten. 

Då O’Neon meddelade att hon tänkte söka in till skolan var det en del som reagerade på att hon precis börjat spela trummor och genast tänkte studera ämnet på allvar. Men hon kom in på skolan, visserligen med darr på ribban, och flyttade till London. 

– Jag ville bara studera och bli bättre på trummor och hade nog ingen aning om att jag skulle vara här elva år senare. London är Europas musikmecka och här finns sådana möjligheter som det inte finns någon annanstans, säger O’Neon som nuförtiden bor i Swansea. 

Hennes första riktigt stora spelning efter avklarade studier blev 2014 i sällskap av Hans Zimmer. Det kom också att bli en viktig milstolpe i hennes karriär. 



– Det var första gången Hans Zimmer skapade en konsert med sina kompositioner och jag blev tillfrågad att vara med och spela i bandet efter att min lärare hade tipsat om mej. Det var en helt otrolig upplevelse och en cool utmaning som musiker. Hans Zimmers kompositioner är verkligen inte de enklaste att spela.. Det är en hel del udda taktarter och snabba tempoväxlingar. Dessutom måste vi spela allting utantill, berättar O’Neon.
 
Under konserten gjorde Pharrell Williams dessutom ett gästspel med låten Happy, vilket också är en minnesvärd stund. 

Gillar körsång

Sedan den här konserten har Vicky O’Neon hunnit med en rad andra bedrifter. Hon har bland annat spelat på Glastonbury Festival, släppt en musikvideo med Brian May och spelat ihop med Clean Bandit. I augusti fick hon dessutom spela på Wembley Arena under en hyllningskonsert till det engelska återvändande OS-teamet. I husbandet spelade hon tillsammans med bland andra Nile Rodgers. 

Vad gör dig till en bra trummis? 
– Jag är mångsidig i mitt spelande. Jag är bekväm med nästan vad som helst: att spela enligt noter, att improvisera, och jag spelar både live och i studio. Jag känner mig väldigt bekväm med de flesta moderna musikstilarna utom metal som jag inte satt mig in i. Jag har rest mycket och utforskat rytmerna i olika musikkulturer. Jag vill förstå dem på djupet. Inte bara spela dem, utan känna dem. 

I juni 2022 kommer Vicky O’Neon att spela med i bandet under We Are Voice-konserten under sång- och musikfesten. Själv har hon ett väldigt varmt förhållande till körsång. 

– Jag älskar körsång och har själv sjungit i kör som barn och under min tid i Lärkkulla. Det är faktiskt en grej som jag saknar mycket och jag har funderat på om jag borde börja igen… 

Hon ser fram emot att få bekanta sig med körerna och orkestrarna under sång- och musikfesten och hoppas på att få ta del av så mycket av programmet som möjligt. Hon har själv många erfarenheter från stora gemensamma musikupplevelser och ser det som en höjdpunkt med att göra musik. 

– Det är en otroligt mäktig känsla att vara med och skapa musik med en stor grupp människor. Då förstår man hela poängen med musik, allting handlar om gemenskapen. Jo, jag kan skapa musik för mig själv men det går inte ens att jämföra med hur det är att skapa musik tillsammans. Det är just sådana stunder som får mig att verkligen brinna för musiken. 

Youtubevideor lyfter upp kvinnliga trummisar

För tillfället är Vicky O’Neon sysselsatt med att skapa innehåll till sin Youtubekanal. Bland annat lyfter hon upp trummandets historia med fokus på kvinnliga trummisar i serien Drumming Through The Decades.

– För 2000 år sen var kvinnorna de främsta trumslagarna medan det i dag är ett väldigt mansdominerat instrument. I princip i allt material är det bara manliga trummisar som nämns. Jag lyfter upp och synliggör alla de duktiga kvinnliga trummisarna som varit viktiga under historien, säger O’Neon. 

Dessutom skapar hon undervisningsmaterial och uppträder också med sin egen musik på Youtube. Under våren släpps nästa Youtube-serie, Beats On Wheels där O’Neon reser runt i Storbritannien och bandar in olika slags ljud som hon sedan skapar musik av. Youtube-satsningen möjliggörs av ett 1-årigt konstnärsstipendium från Kulturfonden. 



Att lyfta upp flickor och kvinnor är någonting som Vicky O’Neon brinner för och detta syns också i hennes undervisningsarbete. Hon har grundat föreningen Rock Donna som ordnar musikläger för flickor, kvinnor och underrepresenterade könsminoriteter. Syftet är att genom musik och kreativitet få utforska sig själv och ge självförtroendet en boost. Under lägren får man privatundervisning i något instrument eller i sång, och så får man också spela ihop i ett band och skriva egna låtar. För att delta behöver man inga förhandskunskaper. 

– Vi försöker skapa ett safe space för såväl ungdomar som vuxna där de får uttrycka sig själva med hjälp av musik. Det är otroligt att se hur stor positiv inverkan det har haft på många deltagare och då jag undervisade på ett läger i somras blev jag påmind om hur mäktigt det är att vi tillsammans skapar sådana här utrymmen. 

Vad behöver vi ännu göra för att uppnå en jämställd musikbransch? 
– Vi är på väg i rätt riktning för man ser fler och fler kvinnliga musiker hela tiden. En sak som jag ändå blir frustrerad över är när folk ger mig välmenande komplimanger i stil med “du är jätteduktig för att vara kvinnlig trummis”. Jag associeras till mitt kön då jag spelar ett instrument och det innebär också mer press. Jag känner att jag behöver bevisa någonting för att jag är kvinna. 

O’Neon har jobbat stenhårt för att ta sig dit hon är i dag. Och det går, för att hon älskar det hon gör. Hon berättar också att hon valt ett liv i osäkerhet. Man vet aldrig vilka jobb som dyker upp och ibland hopar sig uppdragen och ibland sitter man sysslolös. Å andra sidan har hon friheten att själv välja vad hon lägger sin tid på. 

– Jag spenderar varje vaken stund med nåt som har med musik och min karriär att göra, det är en total besatthet. Men när man sedan får möjlighet att spela med Hans Zimmer så förstår man: det här är orsaken till att jag lever. 

Sofia Strömgård