Finlands svenska damkörsförbund FSD firade sitt 25-årsjubileum i Musikhuset i Helsingfors lördagen den 12 oktober under rubriken Jubel och klang. Över 600 damer från olika håll i Svenskfinland hade ställt upp för att bidraga till feststämningen. Programmet omfattade hela 11 olika programpunkter. Den stora sammanslagna förbundskören inledde konserten under ledning av tidigare förbundsdirigenterna. Först ut var Ami Taulio som dirigerade förbundets Lystringssång och därefter tog Gunilla Josefsson ton till Jag vet en dejlig rosa. Solist vid konserten var operasångerskan Tove Åman och hennes första framträdande var uppförandet av Ljud högt du psalm att lova tillsammans med jubileumskören under ledning av Noomi Elfving.
Förbundets konstnärliga ledare Ia Rönngård och ordförande Lena Wissander hälsade därefter åhörarna välkomna.
Kör Åland och ensemblen Flera röster framförde en höstvit helhet rätt avancerad körmusik under ledning av Sara Kemetter och Annika Pensar och kören avslutade effektfullt med att den förhållandevis stora regionkören under Sommarpsalmen ur Katarina förflyttade sig närmare publiken och sjöng stolt sin 'regionpsalm' vid scenkanten.
Kör Vasa under ledning av Johanna Törni sjöng musik av bl a Leonhard Bernstein och därefter intogs scenen av Evivakören från Helsingfors med sin dirigent Hanna Kronqvist. Kören hade valt bl a ett rätt krävande verk, Shells av Knut Nystedt. Kören gjorde på alla sätt väl ifrån sig och utstrålade ambition, musikalitet och värdighet.
Tove Åman hade i detta sammanhang valt att framföra filmmusik samt ett par välbekanta örhängen och dessa gav vid handen att hon som yrkessångerska också behärskar olika genrer med säker stilkänsla.
Den mest gedigna insatsen under jubileumskonserten stod Akademiska Damkören Lyran under sin engagerande dirigent Jutta Seppinen för. De tre krävande körverken framfördes med en sällsam säkerhet som gav belägg för att såväl gemene körsångare som kören som helhet vill ägna sig åt så seriös musikutövning som möjligt. Här arbetas helt uppenbart intensivt med rösten som instrument och dess olika möjligheter och man är inte främmande för att ta sig an ny fordrande körmusik. Det här förhållningssättet båda gott för den framtida damkörssången i vårt land.
Florakören från Åbo var inte sena att ge Lyran svar på tal och kören gjorde under sin långvariga dirigent Ulf Långbacka väl i från sig i ett omväxlande och ibland rytmiskt krävande utförande. Modern finländsk musik arrangerad och gjord av Rajatonmusikerna Jussi Chydenius och Soila Sariola. En stilig helhet som i likhet med den andra studentkören framfördes utantill.
Efter detta var det dags för den konstnärliga ledaren Ia Rönngård att presentera sina konstnärliga ambitioner och målsättningar med jubileumskonserten. Hon dirigerade först Kör Nord i tre rikssvenska poplåtar. Därefter ledde hon avslutningsvis den stora jubileumskören i likaså två rikssvenska poplåtar, Högt över havet och konsertens signaturmelodi O klang och jubeltid. Rönngård valde denna gång att inte dirigera körerna utan i stället mer fungera som en gestikulerande inspiratör. Ett drag som gjorde att kontakten mellan körerna och den annars smakfullt musicerande kompgruppen inte alla gånger var optimal.
En stor konsert i Musikhuset. En alltför lång konsert. En konsert som på många sätt säkert förde samman damerna i damkörsförbundet. En konsert som också tydligt påvisade och närde två olika inriktningar i repertoarval. Det finns musik skriven för kör och det finns musik som framförs av en kör.