Vi ställde våra pristagare följande frågor:
1. Hur känns det att ha fått priset?
2. Hur ser din musikbakgrund ut?
3. Vilken musik sjunger eller spelar du helst?
Venla Repo
Venla Repo sjunger i Akademiska Damkören Lyran
1. – Det var ju väldigt glädjande nyheter! Jag är så tacksam för mina körvänner för nomineringen, känns ganska overkligt. Under mina många år i Lyran har jag fått göra och lära mig väldigt mycket i en trygg och uppmuntrande stämning, och det är så fint att det finns sätt att tacka sina sångare för deras tid och satsningar. Ett pris av FSSMF är ju helt otroligt, så tusen tack!
2. – Jag har musicerat så gott som hela mitt liv i varierade sammanhang. Under en promenad som 4-åring i skogen då jag härmade alla fågelljud insåg min mamma att jag måste börja mina musikstudier, och sedan dess har det inte funnits någon slut!
Piano var mitt huvudsakliga instrument, men jag har även spelat kontrabas, sjungit i en ungdomskör och i en SSAA-kvartett samt studerat både klassisk och pop/jazz solosång. Efter musikklasserna och -gymnasiet fortsatte jag med en akademisk synvinkel till musik med mina studier i musikvetenskap. Nu i magisterskedet har jag även studerat kördirigering efter att ha förälskat mig i det under flera års vice dirigering i Lyran, och håller på att göra min B-examen vid Sibelius-Akademin.
3. – Det här var en svår fråga för en sådan här körnörd, hur kan jag välja bara en? Jag älskar att bli utmanad av musiken som jag sjunger, då lär jag mig någonting nytt varje gång. Min största kärlek i musiken ligger i gammal musik, men att sjunga och dirigera någonting som väcker känslor i en är det som jag söker i all musik jag gör. För mig kan detta betyda nörderi om stämning i medeltida musik, ett mäktigt romantiskt verk med en orkester och över hundra sångare, en dryckesvisa på en fest med körvänner eller en simpel men otroligt vacker serenad till någon som är viktig för en. Men, som lyra är Vargsången nog den som ligger närmast hjärtat, den innehåller så många kära minnen!
Allmän motivering
Repo avslutar i år sin 6-åriga karriär som Lyrans vicedirigent, där hon med aktivt engagemang och stark musikalitet varit en grundpelare inom verksamheten. Repos största merit är de otaliga nya arrangemang som hon skapat under sin tid i kören, som uppförts på körens vår- och sommarkonserter, och även använts av utomstående ensembler.
Ytterligare är Repo en av de mest aktiva kvartettsångarna inom huvudstadsregionens körer, och hon har Lyrans sångmärke i 3/4 stämmor, något mycket ovanligt. Hon har även suttit i julkonsertskommittén och varit en kritisk komponent till internationella samarbeten, bl.a. till TSS i Norge, där hon sitter som ordförande för kommittén för körernas nästa samarbete.
Repo hade en roll i skapandet av första upplagan av Damernas lilla svarta, sångboken för FSD som hon konsulterades för. Utanför Lyran studerar Repo på Sibelius-Akademin, där hon även utbildat sig inom kördirigering. Hösten 2023–Våren 2024 jobbade Repo som vikarierande dirigent för Primavera-kören.
Som korist är Repo en enorm resurs för de nya i kören, både musikaliskt och socialt. Hon ser till att alla nya känner sig välkomnade och beaktade, och strävar till att vara en vän till de som behöver det mest.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Venla Repo har hittills suttit i två år i HSMF:s styrelse (2023–), där hon med sitt arbete främjat hela huvudstadsregionens körliv.
Under Sång- och musikfesten 2022 deltog Repo aktivt och med entusiasm.
Magnus Stenström
Magnus Stenström sjunger i Wasa Sångargille
1. – Jag läste e-postmeddelandet sent på kvällen innan jag skulle somna, och det var ärligt talat svårt för mig att förstå. Varför just jag, bland alla duktiga amatörsångare? Jag saknar fortfarande ord, men jag blev oerhört glad och känner fortfarande en nästan chockartad glädje och tacksamhet för utnämningen.
Det här priset betyder verkligen mycket för mig och det är en stor ära. Det är ett pris som kom som en total överraskning, och det är väl då det känns som allra bäst då man får ett pris som man inte har förväntat sig eller ens har tänkt på. Jag vill tacka Wasa Sångargilles dirigent Stefan Wikman för hans outtröttliga engagemang, som både utmanar och inspirerar en amatörsångare som jag. Jag känner också enorm tacksamhet till alla mina körkompisar i WSG för att jag har förmånen att få vara en del av kören tillsammans med just er. Det är trots allt ofta så, att inte bara själva sjungandet utan körkompisarna är de som får en att vilja gå på övning. Ett särskilt tack vill jag också rikta till WSG:s tonbildare Mikael Pennanen-Dahlbäck, som är den person som sist och slutligen har lärt mig att sjunga. De solouppdrag som jag har fått i kören har gett mersmak att utmana den scenskräck som jag de facto lider av och det är någonting som jag vill hjälpa andra med genom att rekommendera körsång. Det är den perfekta scenen.
2. – Jag har alltid haft en musikalisk ådra i mig, men jag kom inte åt att använda den innan jag slutade spela ishockey. Så sent som 24-åring slank jag av en händelse in i manskörssången då jag hösten 2006 började sjunga i Wasa Sångargille. Innan det hade jag inte musicerat annat än ”det mest nödvändiga” i grundskolan och i gymnasiet. Jag gjorde nog som de flesta före det, ”sjöng bara i duschen och bilen”. Jag började min ”körkarriär” i 1:a bas och efter en snabbvisit i 2:a tenor (bara några övningar) klättrade jag upp till 1:a tenor och har nu sjungit i den stämman ca 15 år.
3. – Av det jag helst sjunger har traditionella julsånger arrangerade för manskör en speciell plats även i mitt hjärta, men min musiksmak är fruktansvärt bred så jag har väldigt svårt att svara på frågan om vad jag helst sjunger. Att sjunga barbershop-musik i mindre ensembler är roligt, men det ska då innehålla både text och musik som väcker tankar och känslor hos den som lyssnar.
Allmän motivering
Magnus har sedan starten 2006 sjungit som första tenor. Han har sjungit som solist på ett flertal jul – och vårkonserter, senast som kontratenor (!) under julkonserten 2024 i ett nytt arrangemang av 'Det är en ros utsprungen'. Andra minnesvärda insatser inkluderar solistuppdrag i 'Joululaulu', sånger i 'barock', deltagande som medlem i solistkvartetter och duor i ett flertal konserter.
Förutom sin aktningsvärda musikaliska insats har Stenström och så fungerat inom körens administration, först som styrelsemedlem 2008–2009, sedan som sekreterare 2009–2010 och som ordförande 2011–2018. Efter ordförandeskapet har han fortsatt som körens webmaster, med ansvar för websidorna.
Magnus Stenström har också på alla sätt uppvisat prov på gott kamratskap och är en bärande kraft inom kören.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Musikfesten 2022, flertal andra uppgifter.
Stina Ekroos-Westerlund
Stina Ekroos-Westerlund sjunger i Aurorakören
1. – Jag är överraskad och förstås väldigt tacksam och stolt över priset!
2. – Sång och musik i familjen. När jag skaffat gitarr och lärt mig spela, började jag göra stämmor till visor och schlagers, som jag uppträdde med tillsammans med min syster och kusin. Jag har sjungit i Bellmanensemblen ca 15 års tid. I Aurorakören har jag sjungit första sopran i ca 43 år. Musiken har naturligt varit mitt pedagogiska verktyg inom mitt yrke som förskollärare (numera pensionär). Många musikalföreställningar gjordes med barnen. Utkom med en egen CD ”Stina sjunger hjärtelåtar” 2019.
3. – Jag är något av en allätare när det gäller musik. Förutom att jag sjunger i Aurorakören, är jag en del av Tre Prima Donnor (en skiva på kommande tillsammans med Dalsbruks dragspelsklubb), Duon Stina och Henrik, som uppträder med allt från visor till jazz. Deltar i olika musikevenemang och är öppen för nya musikaliska utmaningar!
Allmän motivering
Stina är en ovärderlig del av vår kör. Som en klippa i den höga sopranstämman har hon under flera årtionden i ur och skur kört den långa vägen från Kimitoön till övningarna i Åbo, alltid med ett gott humör. Med sin klara, uttrycksfulla röst och sin enastående förmåga att förmedla känsla genom sången har hon i otaliga solistuppdrag berört både publik och körmedlemmar.
Stinas betydelse för kören sträcker sig långt bortom hennes musikalitet. Hon är en glädjespridare av rang – alltid redo med ett uppmuntrande ord eller ett skratt som lyfter stämningen på repetitionerna. Hennes positiva energi smittar av sig, och hon tar sig an nya utmaningar med iver och nyfikenhet, vilket inspirerar oss alla att utvecklas.
Utöver sin musikaliska talang är Stina också en sann konstnärssjäl. Hon har ofta överraskat körmedlemmar med vackra, handgjorda kort vid födelsedagar och andra speciella tillfällen, en liten men betydelsefull gest som visar hennes omsorg om gemenskapen.
Hennes engagemang, musikalitet och glada personlighet gör henne till en självklar kandidat för Årets körsångare i blandad kör. Stina förkroppsligar körgemenskapens hjärta och själ – och vi kan inte tänka oss någon mer värdig mottagare av denna utmärkelse!
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Stina har deltagit i sång- och musikfester.
Peter Slotte
Peter Slotte spelar i Kronoby Hornkapell
1. – Att jag skulle få priset var verkligen oväntat, men jag tackar så hjärtligt!
2. – Min farfar, farbror, morbror och far har spelat i Kronoby Hornkapell. Så det har ”blåst” ganska mycket hos oss. Jag började vara med i kapellets övningar från 12-års åldern. Då satt jag bredvid far och spelade kornett. Genom åren har jag spelat: kornetter, klarinett, althorn, baryton och senaste åren bastuba.
På 60-, 70- och 80-talet spelade jag också saxofon i flera dansband. Har även spelat tuba med Gamlakarleby Hornorkester i några år.
Även dottern har spelat, och en av sönerna spelar kornett sedan 80-talet i kapellet. De är alltså fjärde generationens blåsare.
3. – Nu spelar jag tuba i Kronoby Hornkapell och KokkoBrass, nyare och äldre, ganska varierande musik.
Allmän motivering
Peter har varit oavbrutet aktiv i Kronoby Hornkapell sedan 1958 år. Han har spelat allt från Ess kornett, Bb kornett, klarinett, alt, baryton och bas, efter det behov som fanns i orkestern. Alla instrument och stämmor har han spelat berömligt bra.
Idag är han basist.
Förutom Kapellet har han också en lång karriär med olika dansbands orkestrar, där han spelade saxofon och trumpet. För närvarande är han också basist i KokkoBrass, en orkester grundad av Sari Möller.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Peter har deltagit i alla de gemensamma sång- och musikfester som Kronoby Hornkapell har deltagit i, den första 1958.
Mary Frantz
Mary Frantz spelar i Nykarleby Stråkorkester
1. – Vilken överraskning, jag trodde först att det var ett spammeddelande. Jag är alltjämt häpen över äran, tack!
2. – Jag är kantor-organist så orgel är mitt huvudinstrument, violin är bara på skoj. Jag började spela violin som åttaåring, men det var inte någon stor kärlek. På en Wegeliuskurs fick jag Roland Michaelsen som violinlärare, han fick mig att gilla violinen. Orkester är det roligaste sättet att göra musik tillsammans, soloviolin får andra sköta som är bra på sådant. Violinen var biämne för mig på Sibeliusakademin, och jag fick spela i Matteus kyrkoorkester, under Helge Degermans ledning, där lärde jag mig mycket.
3. – Nu spelar jag i Nykarleby stråkorkester med Leena Ray, en utmärkt dirigent. Vi har mycket omväxlande repertoar allt från musikal, film och barockmusik. Mest har jag en förkärlek för Vivaldi, lagom utmanande för mig.
Allmän motivering
Mary har spelat med i Nykarleby Stråkorkester i många år. Hon är en erfaren musiker med gedigen kunskap och en bakgrund som proffsmusiker.
Hon kommer till övningarna i ur och skur och gör en värdefull insats både som konsertmästare och som stöd för dirigenten. Hennes fantastiska sinne för humor och fyndiga språk gör att orkesterövningarna aldrig blir tråkiga.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Hon har deltagit i så gott som alla sångfester de senaste årtiondena.
Mårten Björkvall
Mårten Björkvall sjunger i Walentinakören
1. – Det var en jättestor överraskning. Men efter att jag återhämtat mig tycker jag att det är fint att små gärningar inom små grupper uppmärksammas även i större sammanhang.
2. – Då jag var liten klinkade jag ofta på piano då jag besökte mina morföräldrar, så de skaffade ett piano åt vår familj. Jag tog pianolektioner tills det i tonåren blev tråkigt, då lärarna var ganska ålderdomliga. Efter studenten började jag studera i Humpsvakar och lärde mig både spela trumpet och sjunga i stämmor. Min syster lockade mig sedan med i Walentinakören. Där träffade jag en trevlig sopran, som blev min hustru och vi har sjungit där tillsammans i över 40 år. I kören har jag fungerat som dirigent en termin och sedan dess som vice dirigent och hjälpt till då ordinarie dirigenten ibland haft förhinder. På senare år har jag hjälpt till med att skapa stämfiler och sköta om att det finns aktuell information på körens webbplats. Sedan några år tillbaka sjunger jag även i Helsingebygdens kör.
3. – Jag gillar att sjunga nästan all sorts musik, det är trevligt med variation. Och helst spelar jag skärgårdsvalser på dragspel på midsommaren!
Allmän motivering
Mårten har i flera år varit vår webmaster, som sköter vår körwebb. Körwebben är vårt ansikte utåt, som ger info om och har biljettshop inför konserter. Dessutom kan sponsorer, potentiella nya sångare och samarbetskörer och -musiker lätt se och höra (!) vilka vi är.
Webben har också intra-sidor för koristerna och dirigenten, som Mårten sköter exakt och prompt – han fyller intran med stämfiler och noter. Utan Mårtens gedigna arbete skulle vi inte överleva!
Han är också vicedirigent med stor samarbetsvilja och hans stadiga stämma är essentiell bland basarna i körledet. Till råga på allt är han trevlig och hjälpsam på alla plan, också inom föreningen.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Mårten har deltagit i allt de senaste 30+ åren och har aktivt deltagit i Nordklang mm. Han har inte missat en sång- och musikfest.
Elisa Huovinen
Elisa Huovinen leder Finlands Ungdomskör
1. – Det är en stor ära! Jag känner mig väldigt hedrad och tagen av den här utmärkelsen. Samtidigt känns det viktigt att lyfta upp alla jag jobbar med, som stöder mig och som i allmänhet jobbar för att skapa konstnärlig verksamhet för barn och unga. Till exempel skulle arbetet med Finlands Ungdomskör inte vara möjligt utan DUNK – De ungas musikförbund i Svenskfinland och dess långsiktiga planering och förtroende för mig och kören. Det största omnämnandet går till FUNKs producent och min viktigaste arbetspartner Lina Sandvik som är helt oersättlig och skulle förtjäna priset lika bra som jag!
2. – Jag har avlagt magisterexamen i kördirigering från Sibelius-Akademin. Men ursprungligen baserar min musikbakgrund sig på musikpedagogik som jag började med och utexaminerades som kandidat ifrån innan jag blev kördirigent. Den här pedagogiska bakgrunden har alltid spelat en viktig roll när jag har lett körerna och den har också lockat mig tillbaka till Akademin där jag nuförtiden undervisar körledning som timlärare, både på en sommarkurs och då och då på kördirigeringsklassen.
3. – Musiken som jag sjunger eller dirigerar helst varierar från år till år, men just nu får jag både sjunga och dirigera J. S. Bachs Johannespassion som hör till mina tidlösa favoriter. Men sen annars är jag ganska allätande; allt kan låta bra och vara inspirerande om man gör det med insikt och hjärta.
Allmän motivering
Elisa Huovinen är en exceptionell ledare inom den finländska körvärlden och en inspirationskälla för unga sångare och körledare. Hennes konstnärliga skicklighet, pedagogiska insikter och passion för körsång har gjort henne till en av landets mest framstående körledare. Med flera internationella utmärkelser i bagaget, inklusive pris i den prestigefyllda Fosco Corti-tävlingen, har hon inte bara etablerat sig nationellt utan även satt Finland på kartan inom den internationella körvärlden.
Huovinen har en gedigen utbildning från både Sibelius-Akademin och Metropolia, och hennes mentorskap under erfarna dirigenter har format hennes mångsidiga och innovativa ledarstil. Hon innehar konstnärliga ledarroller för flera framstående körer, däribland Finlands Ungdomskör, Somnium Ensemble och Akademiska Sångföreningen. Genom sitt arbete inspirerar hon unga sångare att utvecklas och sträva efter konstnärlig excellens.
Utöver sitt arbete som dirigent har Huovinen också haft en viktig roll i att utveckla körlivet i Finland. Som tidigare ordförande för Finlands Körledarförening har hon arbetat för att stärka körledaryrket och skapa möjligheter för unga dirigenter. Hennes engagemang i utbildning vid Sibelius-Akademin bidrar också till att fostra nästa generations körledare.
Med sin unika kombination av konstnärligt ledarskap, pedagogisk skicklighet och vision för körsångens framtid är Elisa Huovinen en mycket värdig mottagare av Gunilla Josefssons pris för Årets ledare för unga.
Deltagande i och insatser för gemensamma sång- och musikfester
Elisa Huovinen har genom sitt ledarskap för Finlands Ungdomskör aktivt bidragit till att föra samman unga sångare i Finland och stärka den gemensamma körkulturen. Kören erbjuder en plattform där unga kan utvecklas musikaliskt och få erfarenhet av högklassig vokalmusik, vilket inspirerar dem att fortsätta inom musiklivet, både som sångare och yrkesverksamma inom branschen.