Hat gör dig bara ful

23.02.2013 kl. 19:46
DUNK’s kulturprojekt Europäische Strategien zur Holocoust Erinnerung
Hat gör dig bara ful
 
Så uttryckte sig Esther Jonas-Bauer när hon fick frågan om hon hatar tyskarna efter att de hade utplånat hennes familj i Auschwitz.  Hon sade att hon inte kan hata någon men om hon person-ligen skulle möta de personer som dödade hennes familj skulle hon kanske känna hat för en stund. Hassen macht hässlich, säger hon och menar också att hon trots allt känner sig väl-kommen till Tyskland och Hamburg, sin födelsestad.
 
DUNK’s kulturprojekt Europäische Strategien zur Holocoust Erinnerung kulminerade den 14 januari i Helsingfors med Esther Jonas-Bauers besök. Hon överlevde Auschwitz och berättade för några hundratal elever om sig och sitt liv efter kriget. Filmen ”Einfach Esther” som gjorts av Richard Haufe-Ahmels visades som introduktion för dagen. Därefter följde en diskussion med filmmakaren och Esther.  Till sist visades pjäsen om hennes liv. Pjäsen är skriven av Christine Richer och spelades av ungdomar från Akademisches Gymnasium i Wien, musikskolan i Schwerin samt från Nordsjö och Deutsche Schule i Helsingfors. För regin stod Lotta Ora och pjäsen kommer ännu att uppföras i Wien i höst. Premiären gick av stapeln i september 2012 i Schwerin. Kulturminister Paavo Arhinmäki är beskyddare för den nationella delen av projektet.
 
Projektet passade som hand i handske för elever i högstadiet och gymnasiet eftersom man där behandlar Holocaust. Elever från Svenska normallyceum, högstadiet Lönkan, Tölö specialise-ringsgymnasium och Brändö gymnasium samt Deutsche Schule Helsinki deltog i förevisningar-na och de fick också ställa frågor och diskutera med Esther. Hon bor sedan 66 år i New York och känner sig numera som new yorkbo. En presskonferens hölls i Europasalen på Europa kommissionen.
 
Esthers budskap till ungdomarna var att de ska arbeta för en bättre värld och glömma allt som är gammalt och tråkigt och se positivt på framtiden. Jag har alltid haft tur i mitt liv, säger hon och syftar bl.a. på att hon inte blev direkt skickad till gasugnarna när hon anlände till Auschwitz.  Hon fick till all tur endast en kortare tid i Auschwitz och blev sedan skickad till en flygplansfabrik för att bygga flygplan åt tyskarna. Ett kärt minne från den tiden är en kam som hon gjorde åt sig av metall.  Efter kriget flyttade hon till New York för att få att bygga upp sitt nya liv. Hon träffade på 70-talet hos sin hårfrisör den amerikanska soldat som befriat henne från arbetslägret i dåva-rande Österrike.
 
På kvällen hölls en Europakonsert i Tempelplatsens kyrka som avslutning på dagen. Där spela-de Adamas Quartet från Wien musik av Pawel Haas och Erich Wolfgang Korngold, båda kom-positörernas musik var förbjuden under Hitler-tiden. Akademen inledde konserten med musik av Pacius och FagottArt, en kvartett som vunnit första pris i Emcy i Tyskland, spelade svängig musik på fagott. Den stora överraskningen var Lydia Hoen Tjore från Norge, en 17-årig sopran som verkligen övertygade i sina tolkningar och fick alla i den fullsatta kyrkan att häpna följa med hennes uppförande. Hon skrev i programbladet att hon har som mål att bli en av de bästa so-pranerna i världen, vilket hon minsann tycks ha förutsättningar för. Hon ackompanjerades av den unga ryskestniska pianisten Kirill Lissijenko. Hela kvällen avslutades med Tyska Ambassa-dens mottagning på Goethe-Institutet för inbjudna.
 
Ole Sandbacka,
ordförande
DUNK - De ungas musikförbund i Svenskfinland
redaktionen